Viva Puccini!


Florin Tudose

Aşteptam cu entuziasm să particip la spectacolul Turandot al Operei Naţionale Bucureşti, creaţie pe care nu o văzusem incă pe scenă.  Trebuie să recunosc că soluţiile scenografice ale Vioricăi Petrovici, dublate cu proiecţiile generatoare de atmosferă de pe fundal au fost suficient de sugestive pentru ca producţia să fie cât se poate de credibilă.

De la început, ţin să menţionez că, la reuşita acestui concert-spectacol, contribuţia primordială i-a aparţinut tânărului dirijor Tiberiu Soare, care a preluat o grea sarcină de care s-a achitat excelent. In prezent se impune ca o certitudine a unei baghete sigure, posedând reale calităţi de muzician serios implicat în tot ceea ce face, atent la nuanţe, la o stilistică impusă de partitură. Trebuie să recunoaştem că opera propusă este o lucrare dificilă în repertoriul puccinian, implicând un ansamblu coral de amploare, prezent mai tot timpul pe scenă. Coordonarea cu rigoare şi profesionalism a fost asigurată în cele mai bune condiţii de Tiberiu Soare.

De această dată a fost rândul sopranei Madeleine Pascu să debuteze în rolul titular, iar invitat special în spectacol a fost tenorul bulgar Kamen Chanev, care a întruchipat personajul lui Calaf.

Madeleine Pascu, în dificilul rol al prinţesei Turandot, pe care o cunoşteam din alte evoluţii dificile ale repertoriului operei, are, într-adevăr, voce de Turandot, bine timbrată, cu un acut sigur şi cu egalitate în toate registrele. Are şi experienţa unor spectacole prezentate în diverse teatre din afara ţării cu acest rol. Putem afirma fără rezerve că ea poate cânta această partitură pe orice scenă a lumii făcând onoare şcolii româneşti de canto.

O menţiune specială trebuie s-o facem pentru Florin Diaconescu, care în rolul împăratului Altoum a demonstrat profesionalism, dar mai ales faptul că un artist important ştie să interpreteze atât marile roluri din repertoriu cât şi acele apariţii secundare cărora le acordă aceeaşi importanţă pe plan artistic.

Nu putem trece cu vederea excelenta prestaţie a corului care a sunat mai frumos decât oricând. Maestrul Stelian Olariu se impune, după opinia mea, cu discretie si profesionalism. Impresionant a fost şi corul de copii pregătit de maestrul Vasile Corjos.

Crina Zancu in rolul sclavei Liu smulge aplauze meritate la fiecare partitura interpretata sensibil. Ministrii Ping, Pang si Pong formeaza un personaj colectiv popular, care vorbeste despre nostalgia vietii simple din afara protocolului si cruzimii de la curtea imperiala.


Povestea romantica (avand la baza o opera de Schiller) este cunoscuta, de asemenea si amanuntul biografic ca Giaccomo Puccini (1858-1924) a scris “Turandot” doar pana la scena sinuciderii blandei Liu, ultimele pagini fiind compuse de Franco Alfano dupa notele maestrului. Arii din ultima opera a lui Puccini au devenit pagini de mare popularitate (“Nessun dorme”, “Vincero” s.a.), totusi, opera in ansamblul ei a fost interpretata destul de rar, din cauza dificultatii partiturilor.

Corul ONB dirijat de  Stelian Olariu este de asemenea la inaltime, intr-o opera unde acest element are un rol foarte important (doua din cele trei acte se incheie cu partituri de cor). Intreaga opera este strabatuta de un fior de veneratie tematoare pentru casa imperiala, foarte bine redat de coruri: fiindca exista, pe langa corul mare, corul de copii, condus de maestrul Vasile Corjos.

 

Turandot este, cu siguranta, cea mai complexa opera pucciniana in ceea ce priveste armonia si orchestratia. Conflictul dintre hieratica printesa si misteriosul sau pretendent este oglindit intr-o adevarata batalie a tonalitatilor si culorilor instrumentale. Liu confera, dincolo de aceasta textura polimorfa, o serenitate tragica lipsita de orice urma de patetism, in fine trio-ul mastilor aduce o atmosfera de mister sacru in ordinea generala a lucrarii”, spunea Tiberiu Soare.

Anunțuri
Published in: on 15 Martie 2011 at 18:06  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://despreteatru.wordpress.com/2011/03/15/viva-puccini/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: